close

從英國回台後 我曾試著找與研究所所學相關的工作,

不過,不知道是 

1. 景氣不好?(市場風險無法被排除,導致我這支績優股被大盤帶動表現不好 XD)

2. or 我太久沒有進職場?(少了氣勢跟自信)

3. or 我真的不夠專業(畢竟我實在太貪心 念的東西太多元-雖然我個人覺得都是企業經營息息相關的重要領域-勞動法令、企管、財

    務- 不過看樣子似乎公司不這麼認為) 

4. or 我正逢適婚年齡(有某大公司「女性」主管在面試時說,我的年齡很尷尬->是暗示我要生小孩會請產假的意思? 但弔詭的是,

    明明她當時初出社會時的背景跟我差不多,這種沒來由「對女性適婚年齡的歧視」,還真是一種悲哀)

5. or 面試技巧有待加強(我真心覺得「面試」這種過程真的很弔詭的) 

 

原因可能百百種,當然實際落選的原因我也不得而知

不過「勝者為王敗者為寇」 對於我這個面試輸家,講什麼可能都是藉口

但我只能說 在花了「三個月」找工作之後(有人可能會覺得3個月找不到工作其實算短)

以及 花了「三個月苦讀考國考」的漫漫人生後

我終於找到了人生第一份人資工作(但因為後來考上國家考試,沒想到這便是我人生唯一一份人資工作  T_T)

也就是一個「外勞仲介」的管理者

 

以前對於「外勞」這個名詞就一直不是很舒服,有些社會學家會覺得這是有歧視字眼的,所以會用「國際移工」來稱之 

不過後來想想其實只要心裡沒有歧視,「外籍勞工」這個名稱,不過只是相對於「本國籍勞工」的一種用詞罷了。

 

Anyway, 不管是大公司還是小公司,「外勞」一直是被視為「特定族群」,通常他們是公司「大夜班」的主力,比本國勞工好用

在異地工作的他們,為了償還兩地高額的仲介費,一心想賺錢,相對於台灣勞工,又往往被實施較強制的統一管理政策,

由於他們在契約關係中較為弱勢,因為深怕被雇主遣返,所以他們只能忍耐(但反抗起來卻是比台灣勞工團結,不容小覷)

 

由於我主要的工作是管理「外勞仲介」,所以實際上多數的時候,我並不需要直接接觸公司的外籍人士

而是監督仲介,避免他們胡搞瞎搞,做一些不利公司的事

 

我記得我的第一個assignment,就是在月會中向所有外籍勞工(大約兩百多人),宣布我是新任的公司管理代表

還要針對他們在之前問卷調查中,所提及宿舍修繕問題及對公司嚴格管理政策的不滿,回應公司的處理方式及態度

當然這種回應真的需要技巧,由於已被Boss告知,問卷只是一種「形式」上的溝通,公司採取的管理方式,基本上並不會因此變動

所以我報告的原則便是,一方面要讓員工覺得公司重視他們反應的問題,但又不能給他們有過多的期待

 

這個任務其實真的是讓我批批剉,

一來我從未在眾多外籍人士面前演講(之前一般seminar報告,也不過是對10~20來個外國人),不知道會有什麼反應

二來是我個人的自我期待,希望能對員工釋出善意(畢竟我的大學背景以及出國唸書的辛酸,都讓我覺得他們需要的是關懷)

第三便是Boss說他會在下面聽 -_-||

 

所以我就擬了一個稿,感覺好像在寫essay =.=

但我想基本上應該能達到老闆的要求:

 

Good morning/ afternoon
Thank you for coming today

As you may know, Jenny has resigned recently; therefore I will fill her shoes to take care of you.
First of all, let me introduce myself. My name is Afra. I have studied abroad for around one and half years and just come back Taiwan this Jan. Having such experience makes me understand how difficult it might be to live in a foreign country. However, I hope you can keep in mind that no matter what happened, don’t give up communication or look for assistance. Jash, Marichu, Belle, even other senior co-workers, they might be the one who can help tackle your problem with their experience. So don’t feel embarrassing or shy to speak out your problem.

Another important thing I want to mention in today’s meeting is that….
As you may recall, several months ago we do some survey of your opinion on broker service satisfaction. Today I want to make a brief report about the result of evaluation. The details of the result will be announced following today’s meeting.

Overall, the problems you responded in the questionnaires can be divided into two parts.
One is about the facilities in dorm. Some of you point out that the facilities were not fixed in time. Regarding to this problem, we have requested dorm management company to pay more attention to this matter. To make sure your living environment is comfortable and friendly; we will keep tracing their progress of improvement by including this issue as one of the assessment item in the next evaluation.

Another problem is that the execution of livelihood management regulations (handbook or dormitory management) is too strict. Regarding this issue, we do hope you can understand that the company’s policy and principle is to provide a healthy living environment. To achieve this goal, the dorm’s supervisor and coordinators must follow the procedures(SOP)to make sure everything goes well. Similarly, as a part of company, you also have the responsibility to follow the rules and their instructions. Hence, on this matter we hope everyone can consider their difficulties and respect their profession.

Finally, on behalf of HR department, I would like to appreciate your long-term cooperation and contribution to our company, for the past, the present, and let’s look forward to a future, with more positive interaction and smoother communication. Again, if you have any problem at work or in life, please feel free to contact us. We would continue to do our best to help you.

arrow
arrow
    全站熱搜

    miniwalk 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()